Przed świętami Bożego Narodzenia przedszkola wypełniają się radością, świątecznymi dekoracjami i atmosferą magii. Świąteczne aniołki to doskonały temat zajęć, który pozwala dzieciom rozwijać kreatywność, wspólnie bawić się i wprowadzać do sali wyjątkowy klimat. Przygotowaliśmy dwa scenariusze zajęć, które angażują dzieci i pozwalają im wcielić się w role małych aniołków.
W tym scenariuszu dzieci przygotowują aniołki z papieru i biorą udział w krótkiej zabawie z muzyką. Zajęcia rozwijają umiejętności manualne i wzmacniają współpracę.
Rozwijanie sprawności manualnych.
Wprowadzenie świątecznego nastroju.
Integracja grupy poprzez wspólną zabawę.
Biały papier, kolorowy papier, złote i srebrne brokaty.
Nożyczki, klej, flamastry.
Taśma klejąca lub spinacze.
Świąteczne dzwoneczki lub małe instrumenty (np. tamburyny).
Rozpoczęcie – Wprowadzenie do tematu
Nauczyciel opowiada dzieciom o aniołkach, które przynoszą radość i szczęście w okresie świątecznym.
Nauczyciel: „Dzisiaj każdy z was stworzy swojego aniołka, który będzie mógł z nami świętować Boże Narodzenie.”
Tworzenie aniołków
Dzieci otrzymują arkusze białego papieru, z których wycinają kształty aniołków – mogą dorysować im twarze, a także ozdobić skrzydełka brokatem lub kolorowymi flamastrami.
Nauczyciel pomaga dzieciom w przyklejeniu skrzydełek oraz dodaniu ozdobnych elementów (np. złotych gwiazdek, brokatowych aureolek).
Instrukcja: „Wytnijcie skrzydła i przyklejcie je do swojego aniołka, a potem udekorujcie go tak, aby wyglądał pięknie i świątecznie!”
Zabawa z muzyką
Po zakończeniu pracy dzieci ustawiają się w kręgu. Nauczyciel włącza świąteczną piosenkę, a dzieci z dzwoneczkami w rękach naśladują ruchy aniołków – poruszają się powoli, machają skrzydłami.
Nauczyciel: „Teraz nasze aniołki zatańczą. Ustawcie się w kole i przy dźwiękach muzyki będziemy poruszać się jak aniołki!”
Podsumowanie zajęć
Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, zbiera wykonane prace, które mogą być zawieszone na ścianie jako dekoracja.
Nauczyciel: „Wspaniale się bawiliście! Teraz każdy aniołek będzie zdobił naszą salę na święta.”
Drugi scenariusz skupia się na odgrywaniu ról i krótkiej inscenizacji, podczas której dzieci mogą wyrazić się poprzez ruch i odgrywanie postaci świątecznych aniołków.
Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i współpracy w grupie.
Tworzenie świątecznego nastroju.
Ćwiczenie koordynacji ruchowej poprzez zabawę.
Proste stroje aniołków (np. białe pelerynki, opaski z aureolkami).
Świąteczne piosenki, np. kolędy lub instrumentalne utwory świąteczne.
Sztuczny śnieg (np. z papieru) lub brokat.
Rozpoczęcie – Opowieść o aniołkach
Nauczyciel opowiada krótką historię o aniołkach, które przynoszą radość i pomagają w przygotowaniach do Świąt.
Nauczyciel: „Aniołki zawsze pomagają, kiedy zbliżają się Święta. Dzisiaj będziemy aniołkami, które przynoszą radość!”
Przygotowanie do roli aniołka
Dzieci ubierają pelerynki i aureolki, a nauczyciel włącza spokojną muzykę.
Nauczyciel: „Teraz każdy z was jest aniołkiem. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że unosicie się w powietrzu i przynosicie radość dzieciom i dorosłym.”
Krótka inscenizacja
Dzieci poruszają się powoli po sali w rytm muzyki, imitując latanie aniołków, delikatne machanie skrzydełkami i rozdawanie „śniegu” lub brokatu.
Nauczyciel: „Pamiętajcie, że aniołki są delikatne i pełne miłości. Rozdawajcie śnieg i uśmiechy każdemu, kto was zobaczy.”
Zakończenie – Wspólne śpiewanie kolędy
Na zakończenie dzieci ustawiają się w półkolu i śpiewają wspólnie prostą kolędę, np. „Lulajże Jezuniu” lub „Przybieżeli do Betlejem”.
Nauczyciel: „Wspaniale! Razem stworzyliśmy cudowną atmosferę świąteczną. Dziękuję wam, aniołki, za wasze piękne występy!”
Zarówno pierwszy, jak i drugi scenariusz pozwalają dzieciom na zabawę oraz wprowadzenie do magicznej atmosfery świąt. Prace plastyczne i inscenizacja ról rozwijają ich kreatywność i wrażliwość, a wspólne kolędowanie wzmacnia poczucie wspólnoty i radości.